Aktualności \ XVII Festiwal Muzyki Jednogłosowej

XVII Festiwal Muzyki Jednogłosowej

KADZIDŁO, ŚWIECE I ŚPIEW

Przez trzy wieczory katedra i kościół św. Jana Chrzciciela rozbrzmiewały muzyką Kościołów Wschodnich. Koncerty kończyły się owacjami i bisami.

Reprezentacyjny chór Prawosławnego Ordynariatu Wojskowego „Oktoich” z Wrocławia, rumuński chór „Byzantion” i Chór Patriarchatu Moskiewskiego byli gośćmi specjalnymi unikatowego w Polsce Festiwalu Muzyki Jednogłosowej. Najpierw chór „Oktoich”, który działa przy cerkwi świętych Cyryla i Metodego we Wrocławiu, zaprezentował szeroką gamę utworów liturgicznych różnych tradycji prawosławnych. Nie zabrakło pieśni wykonywanych w polskich cerkwiach. Dyrygent chóru ks. protodiakon Grzegorz Cebulski wyjaśnił genezę prawosławia oraz mówił o jego związkach z tradycją Kościoła powszechnego.

Rumuński chór „Byzantion” pod dyrekcją słynnego kantora greckiego Lykourgosa Angelopulosa, nagrał 9 płyt ze śpiewem liturgicznym cerkwi rumuńskiej. Podczas koncertu w katedrze, artyści zaprezentowali program „Światło krzyża”. – Śpiew rumuńskich gości, zapach kadzidła oraz setek palących świec sprawiły, że wytworzyła się podczas tego wieczoru niepowtarzalna atmosfera kontemplacji i mistyki, co jest zresztą założeniem wszelkiej sztuki służącej wschodniej liturgii – mówią organizatorzy festiwalu. Słuchacze mogli jednocześnie zapoznać się z muzyką, która w Bizancjum powstała przeszło 1500 lat temu, z muzyką jakże różną od chorału gregoriańskiego, choć czerpiącą z tego samego źródła.

10 kwietnia, w kościele św. Jana Chrzciciela wystąpił Chór Patriarchatu Moskiewskiego, kierowany przez dyrygenta Anatolija Grindenko. Wykonano 13 utworów prawosławnych, stanowiących przekrój najwybitniejszej twórczości religijnej od czasów średniowiecza aż po religijne dzieła współczesnych kompozytorów rosyjskich. Ten rodzaj twórczości muzycznej przeżywa obecnie swój renesans.

Wrażenie na słuchaczach robiły potężne partie śpiewane głośno, a po nich jak echo partie wykonywane pianissimo – cicho. Tradycyjnie wszystkie koncerty poprowadził Piotr Orawski z II Programu PR. Organizatorami festiwalu byli POKiS oraz Referat ds. Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej w Płocku.

Ks. Andrzej Leleń



Foto relacja